Raport CE: România își menține stabilitatea încasãrilor din TVA și reduce decalajul fiscal prin digitalizare

Cel mai recent raport publicat de Comisia Europeanã (CE) privind deficitul de încasare a TVA (VAT Gap), care vizeazã perioada 2019 – 2024, indicã un gap de conformare de 30% la nivelul anului 2023, situându-se la același nivel cu anul 2019.
Estimãrile privind gap-ul de TVA pornesc de la date statistice privind consumul, pe baza cãrora se calculeazã valoarea TVA care ar trebui sã ajungã efectiv în bugetul de stat. Aceastã sumã estimatã este apoi comparatã cu valoarea efectiv încasatã de stat.
Indicatorul publicat astãzi de cãtre CE surprinde contextul macroeconomic de la nivelul anului 2023. Raportul CE evidențiazã cã anul 2023 a fost marcat de inflație ridicatã și de creșterea accentuatã a prețurilor la energie electricã, care a impus intervenții ale statului, inclusiv mecanisme de plafonare. Aceste evoluții au influențat nivelul consumului și comportamentul economic, având implicit efect asupra colectãrii TVA.
Pentru anul 2024, raportul CE estimeazã o scãdere de 0.5% fațã de anul precedent, pânã la nivelul de 29.5%.
Deși acest procent rãmâne unul dintre cele mai ridicate din UE la nivelul anilor 2023 și 2024, raportul menționeazã cã România a reușit sã menținã stabilitatea veniturilor din TVA și sã evite creșteri semnificative ale gap-ului, așa cum s-a întâmplat în alte state membre. Documentul evidențiazã faptul cã, spre deosebire de alte state din regiune, unde deficitul de colectare s-a adâncit pe fondul inflației, România a reușit sã menținã stabilitatea indicatorilor și sã continue reformarea sistemului fiscal. Spre exemplu, țãri precum Polonia, Ungaria sau Estonia au înregistrat creșteri mai accentuate ale gap-ului de TVA în aceeași perioadã.
Raportul Comisiei Europene indicã nevoia unor eforturi susținute pentru a reduce deficitul de încasare din TVA. Strategia noastrǎ este de a muta lupta cu evaziunea în zona digitalã. Faptul cã am reușit sã creștem veniturile din TVA în trimestrul al treilea și în luna octombrie și sã menținem stabilitatea colectãrii, într-un context dificil inclusiv la nivel european, aratã cã mãsurile implementate încep sã producã efecte. Obiectivul nostru nu este doar sã echilibrãm balanța colectãrii, ci sã asigurãm o piațã corectã. Digitalizarea eliminã concurența neloialã și protejeazã mediul de afaceri onest, asigurând totodatã finanțarea necesarã pentru investițiile publice majore”, a subliniat Adrian Nica, Președintele ANAF.
Cum aratã cifrele ANAF în 2025
Datele Agenției Naționale de Administrare Fiscalã aratã cã în primele 10 luni din 2025 încasãrile din TVA au fost în sumã de 94,31 mld.lei, respectiv cu 9,20 mld lei (indice nominal 110,81%) mai mari fațã de încasãrile din aceeași perioadã a anului 2024, când au fost încasate 85,11 mld. lei. Aceasta în condițiile în care TVA restituitã în perioada analizatã din 2025 cãtre mediul economic a reprezentat 27,18 mld. lei, mai mult cu 1,96 mld. lei fațã de aceeași perioada din anul 2024 (25,21 mld.lei).
În perioada iulie – octombrie 2025, încasãrile nete din TVA au fost în sumã de 42,85 mld.lei, respectiv cu 6,55 mld lei (indice nominal 118,1%) mai mult fațã de încasãrile din aceeași perioada a anului 2024 când au fost încasate 36,30 mld. lei.
Aceste rezultate sunt strâns legate de accelerarea digitalizãrii și îmbunãtãțirea relației dintre contribuabil și stat. Instrumente precum e-Factura, RO e-Transport și raportarea SAF-T au transformat modul în care ANAF monitorizeazã tranzacțiile, reducând posibilitatea de a ascunde activitãți economice în zona gri. Totodatã, creșterea cu aproape 15% a plãților digitale a contribuit direct la transparentizarea circuitelor financiare din economie.
Rezultatele pot contribui la reducerea decalajului fiscal la TVA, întrucât digitalizarea și raportarea în timp real a tranzacțiilor sporesc trasabilitatea fluxurilor comerciale și limiteazã practicile de fraudã în lanțurile de TVA. Aceste instrumente faciliteazã corelarea automatã a datelor între furnizori și beneficiari, reduc discrepanțele în declarații și permit depistarea rapidã a comportamentelor neconforme, ceea ce duce la o colectare mai eficientã a TVA.
Raportul Comisiei Europene evidențiazã faptul cã România, alãturi de alte state membre, contribuie activ la eforturile comune de reducere a gap-ului de TVA la nivelul UE. Prin digitalizare, modernizare administrativã și adaptarea politicilor fiscale, România demonstreazã cã este pregãtitã sã rãspundã provocãrilor viitoare și sã valorifice oportunitãțile oferite de Piața Unicã Europeanã.
Ministerul Finanțelor a negociat cu succes în noiembrie 2025 modificarea jalonului din PNRR privind reducerea GAP-ului de TVA și a evitat astfel o pierdere de pânã la 1 miliard de euro din granturi, în 2026. Înlocuirea obiectivului inițial cu unul bazat pe mãsuri structurale oferã României șansa de a consolida capacitatea instituționalã pe termen lung, evitând în același timp pierderea unor fonduri cuprinse între 800 de milioane și 1 miliard de euro din componenta de grant a PNRR în 2026.

SURSA: comunicat ANAF