Copiii cu cerințe educative speciale au fost dintotdeauna un subiect delicat în spațiul școlar. Pentru unii o provocare, pentru alții o prioritate și din păcate, pentru unii doar un număr de dosar. Dar din fericire, sunt și acele cadre didactice pentru care copiii cu cerințe educative speciale înseamnă mai mult…
Îi vedeți plimbându-se pe colidoare de la un profesor la altul, de la o clasă la alta, de la o clădire la alta, întrebându-vă adesea ce-i cu ei, ce fac ei concret în școala voastră. Aceia sunt profesorul itinerant și de sprijin, profesorul logoped și profesorul consilier școlar. Ei sunt vocea copiilor cu cerințe educative speciale, aceia care se străduiesc să fie un sprijin real pentru cei vulnerabili. Cu toată că frustrarea unui sistem educațional bolnav nu îi ocolește, aceștia rămân neobosiți în străduințele lor de a stimula empatia celorlalți față de copiii atipici.
O inițiativă în acest sens a fost proiectul „Dizabilitățile pe înțelesul copiilor”coordonat de CJRAE Arad în parteneriat cu CSEI Arad, ISJ Arad și următoarele unități de învățământ și structurile arondate acestora: Școala Gimnazială Vladimirescu, Grădinița PP Căsuța Piticilor Arad, Liceul Teoretic „Mihai Veliciu” Chișineu Criș, Grădinița PP Chișineu Criș, Colegiul Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” Arad, Școala Gimnazială „Avram Iancu” Arad, Grădinița PP Nr.1 Arad, Grădinița PP Piticot Arad, Colegiul „Mihai Viteazul” Ineu, Liceul Tehnologic „Ștefan Hell” Sântana, Liceul „Atanasie Marienescu” Lipova, Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Arad, Școala Gimnazială „ Iosif Moldovan” Arad, Grădinița PP Elefănțelul Alfa Arad.
Proiectul a presupus 3 activități prin care au fost introduse următoarele dizabilități:fizică,vizuală și auditivă. Fiecare activitate a pornit de la vizionarea unui scurtmetraj animat prin care copiii au cunoscut dizabilitatea respectivă, urmând apoi un joc prin care cei mici au putut experimenta acea dizabilitate( pictat cu pensula în gură pentru dizabilitatea fizică, citit pe buze cu căști pe urechi pentru dizabilitatea auditivă și ghicit obiecte prin pipăit pentru dizabilitatea vizuală).
Grupurile țintă ale proiectului au fost preșcolarii și elevii ciclului primar, întrucât considerăm esențială implementarea timpurie a unor activități educative incluzive menite a preveni sau reduce fenomenul de bullying la care sunt supuși adesea și copiii cu dizabilități.
Motivați și inspirați mereu de doamna inspector pentru învățământ special și special integrat, Milencovici Svetlana Zagorka, dar și de către conducerea CJRAE Arad, profesorii logopezi și consilieri școlari de la CJRAE au adus acest proiect în școlile și grădinițele partenere mai sus menționate în care își desfășoară activitatea, și împreună cu profesori itineranți și de sprijin, educatoare, învățătoare și directori au implementat cu succes acest proiect.
În acest proiect au fost implicați 145 de cadre didactice și sute de copii. Am fost fermecați de reacțiile delicioase ale copiilor și plăcut surprinși de implicarea și deschiderea cadrelor didactice din școli și grădinițe. Acest fapt ne motivează a elabora și implementa viitoare proiecte accesibile înțelegerii copiilor pe tema dizabilităților dar și pe alte teme delicate. Căci în ciuda multiplelor bariere, Aradul e plin de profesori care vor mai mult pentru elevii lor….mai mult respect, mai mult suport, mai mult progres.
Felicităm partenerii noștri care au dovedit că doresc a promova principiile unei școli incluzive!
Cu drag, inițiatorul și coordonatorul proiectului, prof. logoped Rațiu Alina, un profesor care vrea mai mult ☺